HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival ble startet i 2008. I starten het festivalen Human Rights Human Wrongs, og var et samarbeid mellom Oslo Dokumentarkino og Menneskerettighetshuset i Oslo. De skulle egentlig arrangere en én-gangs-festival for å markere at Menneskerettighetserklæringen fylte 60 år.

Festivalen viste seg å være en suksess, og ble til en årlig dokumentarfilmfestival. I 2018 byttet den navn til HUMAN og utvidet programmet.

En viktig del av festivalen er det norske konkurranseprogrammet, som Bergesenstiftelsen bidro til å etablere.

- Det norske konkurranseprogrammet er spesielt viktig. Fra 2017 ble den årlige dokumentarfilmfestivalen Eurodok i Oslo lagt ned. Da fantes fantes det ikke lenger et konkurranseprogram for norsk dokumentarfilm i Oslo, det mente vi var et viktig rom å fylle, sier festivalsjef i HUMAN Ketil Magnussen.

- Med gode arenaer på hjemmebane har det norske dokumentarfilmmiljøet utviklet seg mye de siste årene. Norsk dokumentarfilm får stor internasjonal anerkjennelse, og 2016 var så langt et toppår. Da vant norske filmer to av de mest prestisjetunge prisene i dokumentarfilmverdenen, på festivalene Hot Docs og IDFA. Men norske filmer gjør det bra hvert år, sier Magnussen.

Tverrfaglighet for bredere debatt

Under HUMAN-festivalen kan man oppleve filmvisninger, mesterklasser, skolevisninger, kunstutstillinger og teater. Festivalen samarbeider også med by:Larm, som arrangeres på samme tid, slik at publikum slipper å velge mellom film og musikk. Dette skaper rom for enda bredere debatter.

- Det er viktig å ha et fora der det er rom for tverrfaglige debatter om aktuelle tema, der man gjør noe i tillegg til å sitte i kinosalen. Da er det å bruke musikk og samtaler et godt tillegg, sier Magnussen.

- Hovedinnholdet i vår festival er fortsatt dokumentarfilm og debatt, men det er viktig for oss å ha med flere typer kulturuttrykk, noe som skaper større mulighet til refleksjon over både tematikken vi tar opp og hvordan man formidler virkelighet. Festivalen blir en møteplass for filmskapere, aktivister, publikum, politikere og journalister, sier Magnussen.

Filmfestival i Fredrikstad

Den Fredrikstad-baserte dokumentarfilmfestivalen Nordic Docs ble startet i 2012 for å skape en møteplass for norske dokumentarfilmskapere, der man kunne utveksle fagkunnskap og erfaringer. Festivalen har hvert år nærmere 70 filmvisninger og 6500 besøkende, og er en arena for norske dokumentarfilmskapere fra hele landet.

- Det som skiller oss fra andre festivaler er at vi legger stor vekt på kompetansehevende tiltak, spesielt for yngre filmskapere. Vi har mesterklasser der internasjonale regissører kommer til festivalen for å møte norske dokumentarfilmskapere og utveksle viktig kompetanse, sier festivaldirektør i Nordic Docs Paul René Roestad.

Dette skaper også et viktig nettverk for norske filmskapere og har resultert i internasjonale samarbeid. Med hjelp fra Bergesenstiftelsen har Nordic Docs hatt mulighet til å invitere flere sentrale internasjonale regissører til Norge, slik at de kan dele sine erfaringer.

Anerkjente og prisvinnende internasjonale dokumentarfilmskapere som har besøkt Nordic Docs er Albert Maysles, Viktor Kossakovsky, Kim Longinotto, Pirjo Honkasalo, Stefan Jarl og Jørgen Leth, for å nevne noen.

- Kompetansehevingen og erfaringsutvekslingen er en grunn til at denne festivalen er viktig, samt at norske dokumentarfilmskapere trenger en arena der de kan møtes, diskutere nye prosjekter og skape nye samarbeid. Vi viser et utvalg av internasjonale filmer også, men vår målsetting er at norske dokumentarfilmskapere skal ha en arena der de kan vise filmene sine til publikum og få konstruktive tilbakemeldinger, sier Roestad.