Med musikk fra Horten skolekorps ble en ny redningsskøyte døpt på Redningsselskapets nye hovedsete, Noatun i Horten, den 16. juni. Mange hadde møtt opp for å se den nye skøyta, som ble døpt RS 810 «Berge liv».

«Berge liv» er et støttefartøy. Disse brukes til å supplere de store redningsskøytene på stasjoner med mange oppdrag i nærområdet eller i direkte nærhet til kysten.

Tidligere samarbeid med Redningsselskapet

I 1991 mottok Redningsselskapet Bergesenstiftelsens høyeste utmerkelse «Bergesenprisen», samme år som Redningsselskapet markerte 100-årsjubileum.

I år markeres det at det er ti år siden RS 152 «Bergesen d.y.» ble døpt – en skøyte i Bergesen-klassen, oppkalt etter stiftelsen som donerte den første skøyta. RS 152 «Bergesen d.y.» har i sin tjeneste assistert fler enn 2500 fartøy og reddet 6 liv, og er i dag stasjonert i Tromsø.

– Vi synes det er ekstra fint, som en stiftelse som legger stadig større vekt på miljøaspektet ved våre tildelinger, at klassen som «Berge liv» er del av, også er en del av satsingen på mer miljøtilpassede fartøyer i Redningsselskapet, sier styreleder Per Conradi Andersen i Bergesenstiftelsen.

Kan gå helt opp i fjæresteinene

Fartøyene i 8-meterklassen er et effektivt verktøy for Redningsselskapet.

– Mange steder bruker vi store skøyter på jobber som kan løses med langt mindre og mer effektive ressurser. Det alternative forbruket gjør det til et mer miljøvennlig valg å bruke de mindre støttefartøyene i redningsoperasjoner, forteller Tobias Bang-Hansen, direktør for avdeling sjø i Redningsselskapet.

Skøyteklassen er vanlig i svensk sjøredning, og i dag er flere enn 60 av disse fartøyene i tjeneste i Sverige og Norge.

– Med denne skøyta får vi et fartøy som kan gå helt opp i fjæresteinene for å drive søk og redning. Den er rask, har slepemuligheter for mindre fartøy og lavt fribord som gjør det enklere å få folk fra sjøen og om bord til oss, sier Bang-Hansen.